Szakmai ártalom nálam az, hogy figyelem a reklámokat. Érdeklődéssel nézem végig őket, nem úgy mint az átlag ember, aki elkerüli őket, vagy legalábbis megpróbálja elkerülni. Pedig a reklám érdekes is lehet ha szakmai szemmel figyeljük őket. Ez nem PR cikk nem kell megijedni.
Fotó: youtube
A szakmai szemszögből jó reklám lényege, ismertetőjegye az, hogy egy olyan helyzetet ábrázol, amely ideális kellemes a szemlélő számára. Egy jó reklám olyan idolokat tartalmaz, amelyekkel a megcélzott közönség tagjai azonosulni tudnak, így ahogyan a reklámban elhelyezett termék szépen rögzül az agyunkban kellemes attitűd is társul mellé. Ez az attitűd tudat alatt megmarad és elkísér minket a boltba is.
A reklámmal való azonosulás fontos. Vegyük a csúfos bukást eredményező "Real Beauty" kampány esetét a Dove-nál. Ha nem emlékszünk már rá az nem véletlen hisz minden nő szeretné magát szépnek érezni, és legkevésbé sem egy átlagos nővel fog azonosulni.
Fotó: printscreen.hu
Azonban nem csak egy személy szépsége, gazdagsága, tökéletessége lehet irigylésre méltó a célközönség tagjainak. A bemutatott szituáció, életérzés is lehet vonzó a számukra.
De az azonosulás kevés, ha a termék nem elég differens, ha nem válik el éles kontúrokkal a többi piacon lévőtől. Tehát a reklám főszereplője a termék amelyet erős és egyszerre finom expozícióba kell állítani, hogy az feltűnő, de mégis a reklám szerves, integrált része legyen.
És itt jön a Tibi a képbe.
A Bonbonetti új Tibi csokis reklámjai egyébként marketinges szemmel nézve is inkább közepesnek mondhatók. Bár professzionális munkák, de mégsem jön át semmi amivel azonosulni lehetne, így elmarad az érzelmek kötése a termékhez. Azonban a termék a csoki elég feltűnően van elénk tárva a kék csomagolásában, egy kis sárgával vegyítve.
Nem lehet véletlen, hogy ezeken a képsorokon az Ukrán nemzeti lobogó színei dominálnak, hisz a Tibi brand-et a Bonbonetti-n keresztül az ukrán elnök Porosenko édesipari gigavállalata, a Roshen birtokolja. A kék és a sárga a Tibi mind a három reklámjában nagyon feltűnő, és aki sokat látja az ukrán nemzeti színeket, annak szinte azonnal szemet szúr. Anna aki azt sem tudja, hogy hol van Ukrajna, viszont ez a kellemes a sárga búzamezőt és az ékszínkék égboltot szimbolizáló színkombó, max vizuális élményt nyújthat.
Ez tehát a Tibi csoki nagy rejtélye, az, hogy mit akarhat a Bonbonetti ezekkel a színekkel üzenni, megértetni. Milyen hatást akar kelteni? Vajon magasabb célok vezérlik, és nem kizárólag a profitszerzés, hanem az ukrán nemzeti színek tudat alatti bevésése is a kívánatos a számára?
Az a legvalószínűbb, hogy ezt sohasem tudjuk meg, hacsak irományom el nem jut olyan magaslatokba, hogy...
by Szat