Magyarország tranzitország. Gondolom ezzel azért ön is tisztában van, hisz nem csak a menekültek, hanem sok-sok legálisan az útjainkon átkelő külföldi igyekszik nyugatra, vagy keletre rajtunk keresztül.
Fotó: www.timeslive.co.za
Jó pár éve rovom az utakat, és jártam már több ország autópályáin is. Hajtottam már az osztrák, a német, az olasz, a szerb, a román, a szlovén, a horvát és az ukrán sztrádákon is. No persze van olyan ország, ahol inkább főút az amit autópályának neveznek, de ez a történet szempontjából most lényegtelen.
Magyarországon a legtöbbször az M5-öst használom, ugyanis a legtöbbet Pest és Szeged között közlekedem (persze, ha hosszabb távról van szó). De az átlag magyarnál azért többször használom a többi sztrádánkat is. A magyar után az olasz, a szlovén és az osztrák pályákat járom a leggyakrabban (Ezek az információk csak azért fontosak, hogy érzékeltessék van összehasonlítási alapom.).
Nem vagyok egy mimóza, én is szoktam nyomni a gázt. Előfordul, hogy a megengedett sebességhatárt is túllépem, ha vezetésről van szó, de mostanában fenntartással megyek fel a sztrádára a többi gyorshajtó miatt. Nem én vagyok a leglassabb, mégis tetűnek érzem magam, mikor - eléggé gyakran - 180-220 km/h-ás sebességgel húznak el mellettem a belső sávban. Volt idő, mikor valahogy ezek az extrém gyorshajtók eltűntek az útjainkról, de mostanság újra megnövekedett a számuk. Legalábbis a tapasztalataim ezt sugallják.
A legjobban az idegesít, ha egy ilyen lóerőbajnok a seggembe tapad a belső sávban, mikor egy kamionsort előzök - egy kevéssel - a sebességhatár felett autózva és nagy bőszen a faromba villog - mégis hogy volt pofám kihajtani elé, mikor ő jön. Ilyenkor nagyjából 2-3 méterre megközelítenek és az ujjuk görcsösen a fénykürtre tapad, hogy folyamatosan a szemembe villogjanak. Ilyenkor az emberben akaratlanul is felmegy a pumpa és a legszívesebben a fékbe taposna. Csakhogy félti a saját és utastársai életét, így inkább tűr.
Ugye ismerős a szituáció? Velem nagyon gyakran megesik. Legutóbb egy román BMW ért be két kiló feletti sebességgel és próbálta kivakítani a retinám. Persze - rutinos sofőr lévén - nem jöttem zavarba. Amint befejeztem az előzést sávot váltottam és enyhe villantással fejeztem ki nem tetszésemet. Erre az a bunkó romám elém hajtott és szó szerint beleállt a fékbe. Őszintén megmondom, ha nem lettek volna utastársaim éppen csak annyit fékeztem volna, hogy nagyjából 10 km/h-ás sebességgel (sebesség különbséggel) hajtsak bele a hátuljába.
A vezetés egy veszélyes üzem, nem hiába vannak szabályai. Felelősséggel kell végezni, mert ha valaki felelőtlenül vezet az nem csak a saját kárára vállal kockázatot, mások életével is játszik. És ha valaki az életemre tőr a minimum az hogy...
Sajnos kevés az olyan ember aki felelősséggel tus d gyorsan hajtani, úgy hogy másokat ne veszélyeztessen ezért van számos országban sebességhatár és ezért büntetik a gyorshajtókat. Érdekes, hogy az olaszokat mindenki őrült a szabályokat nem tisztelő gyorshajtóknak tekinti, holott Itáliában (Palermótól északra) közlekedni biztonságosabb mint nálunk. Ott is sok a külföldi autós, de úton útfélen fix trafik és a csendőrség/rendőrség méri a sebességünket. Ráadásul, ha külföldi vagy és nagy értékű bírságot kapsz azonnal le is foglalják az autódat, egész addig amíg nem fizetsz.
Romániában minden falu bejáratánál, kijáratánál, és a közepén is trafik figyelnek, és ha külföldiként elkapnak még a jogsidat is elveszik.
Nálunk más a helyzet. Ha külföldi vagy a rendőrség le se szar, és olyan nagy sebességgel hajthatsz végig az autópályáinkon, amekkorát a verdád csak kibír. Szóval száguldozhatsz, a rendőrség úgysem tesz ellened semmit, mintha csak kerülnék a külföldiekkel való konfrontációt. A rendőrségi statisztikából sem deríthető ki hány külföldi gyorshajtót kaptak el tavaly, és milyen módon vették el a kedvüket a száguldozástól. Arról viszont van némi fogalmam a mienket mivel veszik el. Sárga és négyzet alakú.
Egy szó mint száz, én személy szerint jobban örültem volna annak, hogyha a plakátkampányokra költött százmilliókon Viktor nem a saját idiótaságát propagálná, hanem például a rendőrséget motiválta volna belőle, hogy hatékonyan szankcionálják a külföldi gyorshajtókat, elvéve a kedvüket a közúti veszélyeztetéstől. Kicsit unom már, hogy az adópénzemből eltartott rendvédelmi szervezet nem képes biztonságos közúti közlekedést biztosítani ebben az országban.
By Szat